DING-DONG! – Otwierasz drzwi, za którymi czeka kurier z wyczekaną paczuszką.
Ekscytacja rosnie! Rozpakowujesz wymarzone cudeńko, obracasz je w dłoni. Czysta radocha. Mija miesiąc, a rzecz wzbudza w Tobie… nic. Co się stało?
Psychologowie nazywają to zjawisko ,,bieżnią hedonistyczną”.
Przyzwyczajamy się do rzeczy, które mamy, a kiedy reklamowane są te nowsze-lepsze-niezbędne, czujemy, że musimy je nabyć, aby podtrzymać uczucie szczęścia. Czy więc pieniądze przynoszą nam szczęście? Chwilowo tak. Jednak, według badaczy są sposoby wydawania naszych pieniędzy, które z większym prawdopodobieństwem wywołają radość.
Wydaj więc pieniądze na… CZAS!
Niekoniecznie chodzi o to, jak bardzo wypchany jest twój kalendarz, ale raczej o wewnętrzny stan niepokoju i wrażenie, że nie masz wystarczająco dużo czasu na robienie rzeczy, na które masz ochotę. – mówi Amit Kumar (University of Texas)
Robienie takich rzeczy, jak:
-
-
- wynajęcie kogoś do posprzątania domu raz na jakiś czas,
-
- zamówienie jedzenia na wynos,
-
- poproszenie kogoś by popilnował dziecka,
- lub dopłacanie za bezpośredni lot/pociąg
-
Może zwiększyć nasze poczucie kontroli, a ostatecznie nasze dobre samopoczucie. Zainwestowanie w doświadczenie przyniesie Ci więcej radości niż kupienie nowego telefonu.
Jeżeli już decydujesz się „kupić czas”, dobrze wykorzystaj każdą minutę. Aktywne i społeczne formy wypoczynku, takie jak ćwiczenia czy wolontariat, są powiązane z większym szczęściem w porównaniu z bardziej pasywnymi czynnościami (oglądanie telewizji czy drzemka).
Wyjdź na spacer/rower i wykorzystaj swoje otoczenie. Tego rodzaju aktywności nie wymagają gigantycznych wydatków.
Thomas Gilovich, profesor psychologii na Uniwersytecie Cornell.
Radość gwarantuje nam także przeznaczanie pięniędzy na kupowanie prezentów innym. Jakościowe relacje i wsparcie społeczne są jednym z predyktorów szczęśliwego, zdrowego i dłuższego życia, więc nic w tym dziwnego! Według badań, niemal wszyscy na świecie czerpią większą satysfakcję z obdarowywania kogoś innego.
Badacze namawiają więc by nasze „zakupy doświadczeniowe” angażowały innych, ze względu na leczniczy wpływ relacji społecznych. Możesz kupić zestaw do dziergania i zapisać się do miejscowego koła czy nabyć matę do jogi i udać się na zajęcia grupowe. A żeby było już hiper-idealnie, warto zdecydować się na coś zupełnie nowego, czego jeszcze nigdy nie robił_ś – wzmacnia to neuroplastyczność mózgu!
Żródła:
Schwarz, N., & Xu, J. (2011). Why don’t we learn from poor choices? The consistency of expectation, choice, and memory clouds the lessons of experience. Journal of Consumer Psychology, 21(2), 142-145
Stazdins, L, Griffin, A 1 in (2011) Time Scarcity: Another Health Inequality? Environment and Planning A: Economy and Space Volume 43, Issue 3
Whillans AV, Dunn EW, Smeets P, Bekkers R, Norton MI. Buying time promotes happiness. Proc Natl Acad Sci US A. 2017 Aug 8;114(32):8523-8527.
Lathia N, Sandstrom GM, Mascolo C, Rentfrow PJ. Happier People Live More Active Lives: Using Smartphones to Link Happiness and Physical Activity. PLOS One. 2017 Jan 4;12(1):e0160589.
Killingsworth MA, Gilovich T. Waiting for Merlot: anticipatory consumption of experiential and material purchases. Psychol Sci. 2014 Oct;25(10):1924-31.
Van Boven L, Gilovich T. To do or to have? That is the question. J Pers Soc Psychol. 2003 Dec;85(6):1193-202.
Walker, J., Kumar, A., & Gilovich, T. (2016). Cultivating gratitude and giving through experiential consumption. Emotion, 16(8), 1126-1136.
Grant, A. M., & Gino, F. (2010). A little thanks goes a long way: Explaining why gratitude expressions motivate prosocial behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 98(6), 946-955.
Aknin LB, Hamlin JK, Dunn EW. Giving leads to happiness in young children. PLoS One. 2012;7(6):e39211.